Nawet najlepszej i sprawdzonej firmie kurierskiej może zdarzyć się wpadka i niespełnienie pokładanego w niej zaufania. Często wydaje nam się, że problemy opisywane np. na internetowych forach dyskusyjnych nas nie dotyczą i nigdy nie będą dotyczyły. Przecież wysyłam tym kurierem paczki od lat i nigdy mnie nie zawiódł - bardzo często mówimy. Z tym że powiedzenie "wypadki chodzą po ludziach" również nie biorą się znikąd i nigdy nie wiadomo, czy coś naszej drogocennej przesyłce się nie przytrafi chociażby w trakcie doręczania - np. z powodu nagłego zamknięcia trasy, którą podążał kurier lub o zgrozo wypadku komunikacyjnego z udziałem furgonetki kurierskiej. Warto więc zawczasu wiedzieć to i owo o kwestii reklamacji dotyczącej usługi kurierskiej.
W jakich warunkach możemy składać reklamację?
O zgłoszenie reklamacyjne możemy się pokusić, gdy:
- doszło do uszkodzenia zawartości (sprzęt połamany, popękany, trwale uszkodzony),
- nastąpił ubytek jej zawartości (kradzież części lub całości zawartości),
- nasza paczka została zagubiona (np. na sortowni z powodu odklejenia się listu przewozowego),
- a także gdy dostarczona została nieterminowo (np. po tygodniu zamiast na następny dzień roboczy).
W ostatnim przypadku warto wspomnieć, że:
- jeśli przesyłka nie nadeszła do miejsca przeznaczenia w ciągu 30 dni od daty spodziewanego terminu wykonania usługi transportowej, automatycznie uznawana jest za utraconą.
- jeśli paczka została mimo wszystko dostarczona, ale termin został przekroczony, możemy ubiegać się o nieobciążanie nas kosztami transportu.
Po otrzymaniu przesyłki należy niezwłocznie sprawdzić jej stan w obecności kuriera, najlepiej również i zawartość. Jeśli okaże się, że paczka jest uszkodzona, należy sporządzić protokół szkód w obecności kuriera i popisany zarówno przez niego, jak i przez nas.
Kiedy reklamacja nam nie przysługuje?
Jeśli przesyłkę przyjmiemy i nie będziemy mieli do niej zastrzeżeń, firma kurierska może nam odmówić prawa do roszczeń z tytułu nieprawidłowego wykonania usługi transportowej. Warunek ten nie dotyczy jednak uszkodzeń i ubytków kompletnie niewidocznych bez wnikliwego przeglądu zawartości paczki, a który często przy spieszącym się do następnego odbiorcy kurierze nie zawsze jest możliwy.
Prawo do dochodzenia roszczeń jest nam zawieszane w sytuacji, gdy jako zleceniodawca usługi transportowej nie uiściliśmy za nią stosownych opłat firmie kurierskiej. Dopiero po uregulowaniu wszelkich opłat związanych z transportem możemy przystąpić do postępowania reklamacyjnego.
Ile mamy czasu na zgłoszenie reklamacyjne?
Najlepiej jest zgłosić się niezwłocznie do kuriera jeszcze tego samego dnia, nie później niż 48 godzin od doręczenia, a także pisemnie - na ogół nie później niż 7 dni od daty przyjęcia przesyłki. Jeden i drugi termin może być różny w zależności od regulaminu firmy kurierskiej wykonującej usługę, dlatego warto wcześniej zapoznać się z jego zapisami.
Kto może zgłosić reklamację?
W zależności od typu przesyłki i charakteru, w jakim odbywa się usługa transportowa, prawo do złożenia reklamacji przysługuje w zasadzie obu stronom – zarówno nadawcy przesyłki, jak i jej odbiorcy. W tym ostatnim przypadku mamy prawo jako odbiorca złożyć reklamację:
- gdy nadawca pełniący rolę zleceniodawcy usługi transportowej zrzeknie się na naszą (jako odbiorcy) rzecz posiadanego przez siebie prawa do dochodzenia roszczeń,
- gdy na mocy charakteru zlecenia usługi transportowej przysługuje nam prawo do rozporządzania nadaną przesyłką z tytułu jej nabycia – a więc gdy jesteśmy po prostu konsumentem.
Kiedy reklamacja zostanie uznana za niebyłą?
Choć może się to wydawać dziwne, firma kurierska może stwierdzić, że nie wnieśliśmy reklamacji mimo, że taki fakt miał miejsce. Stwierdzenie to może nastąpić ze strony wykonawcy usługi transportowej gdy nasza reklamacja:
- została zgłoszona po upływie określonego przez wykonawcę terminu,
- została uzupełniona również po upływie tegoż terminu,
- jest niekompletna lub niesłowna,
- zgłoszona została przez osobę do tego nieupoważnioną i nie mogącą nas reprezentować.
Na swojej stronie internetowej każda firma kurierska dokładnie precyzuje jakie informacje są przez nią wymagane.
W jakich warunkach kurier nie ponosi odpowiedzialności za stan paczki i odmówi nam reklamacji?
Informacje opisane w dotychczasowych akapitach powinny skutecznie przyczynić się do większej świadomości praw i jednocześnie obowiązków ciążących na nas, jako klientach firm kurierskich, jednakże nie wyczerpują do końca tematu reklamacji dla konkretnych uszkodzeń powstałych w rękach konkretnych firm wykonujących usługę transportową. Każda z tych firm dysponuje bowiem osobnym, własnym regulaminem, w którym często do podobnego powodu powstania uszkodzenia podchodzi na różny sposób i według własnej interpretacji.
Dlatego też warto udać się mimo wszystko na stronę firmy, z której dane nam było korzystać i zapoznać się dokładnie z sytuacjami przez nią opisanymi i wykluczającymi odpowiedzialność własną za stan doręczonej przesyłki.
Pozostałe poradniki: